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CCC Bibliography

Key CCC-related Texts
Specific analysis to explicit the contemplative aspect in cinema




Other references

Contemplation
  • On Nature” (Parmenides; 450 BC)
  • Nicomachean Ethics” (Aristotle; 322 BC) book X, chapter 7 excerpt here 
  • Enneads”  (Plotinus; AD 270) 3rd Ennead, 6-9 tractates commentaires
  • Mystica Theologica” (Pseudo-Dionysius the Areopagite; AD VIth century) 
  • The Cloud of Unknowing” (anonymous; XIVth century) 
  • An Introduction to Zen Buddhism” (Daisetz Teitaro Suzuki; 1934) 
  • Essais sur le Bouddhisme en général et le Zen en particulier” (Robert Linssen, 1954) 
  • Le regard contemplatif chez Valéry et Mallarmé” (Ludmilla Wills, 1974)
  • The films of Theo Angelopoulos, a cinema of contemplation” (Andrew Horton, 1997)
  • Profane Meditation” (Philip Lopate; in Totally, Tenderly, Tragically; 1998) excerpt here 
  • Tentative Genealogy of Contemplation in Cinema History” (HarryTuttle; Unspoken Cinema; January 2007) updated here (26 Nov 2007)
  • What is Contemplating Cinema?” (Adrian Chan, 28 January 2007) 
  • Vers la contemplation” (Christian Trottman, 2007)
  • Vers une voie contemplative et spirituelle du cinéma” (AcaDemon; 2008)
  • A cinema of Contemplation, A Cinema of Discernment: Spectatorship, Intertextuality and Attraction in the 1890s” (Charles Musser; 2008) in The Cinema of Attractions Reloaded, Ed. Wanda Strauven

    Silence, Non-dit / Unspoken, Wordlessness
    • Parler, ce n'est pas voir” in L'Entretien infini (Maurice Blanchot, 1968)
    • The Only Revolution” (Jiddu Krishnamurti, 1970) excerpt 
    • The Voice in the Cinema : the Articulation of body and Space” (Mary Ann Doane, in Film Sound. Theory and Practice, 1985) 
    • Sound and Silence in Narrative and Nonnarrative Cinema” (Fred Camper, in Film Sound. Theory and Practice, 1985) 
    • Eloge du silence” (Marc de Smedt, 1986) 
    • Sound is just sound” (John Cage, 1991)
    • The Aesthetics of Silence” (Susan Sontag; Styles of Radical Will; 1994) excerpts here 
    • Non-dit et négativité dans le récit écrit et le récit filmique. Le rôle du lecteur implicite devant le  silence de l'oeuvre, chez Angelopoulos, Godard, Valtinos, Duras, Tornes” (Ioannis Leontaris, 1997)
    • Du silence” (David Le Breton, 1997)
    • Anthropologie du silence”  (David Le Breton; Faculté des Sciences sociales, Université de Strasbourg II; 1999) [PDF
    • Des films Gueule de bois - notes sur le mutisme dans le cinéma contemporain (Antony Fiant; Trafic #50, été 2004)  excerpt here 
    • The Eloquence of the Taciturn” (Shiguehiko Hasumi, State University of Singapore, Hou Hsiao-Hsien International Conference, 29 April 2005)
    • Les printemps du silence” (Nicolas Go, 2008)
    • The Root of Mutism” (HarryTuttle; Unspoken Cinema, 9 Jan 2008)
    • Fiant on contemporary mutic cinema” (HarryTuttle; Unspoken Cinema, 13 Jan 2008) 
    • Last Days and Tacit Cinema” (Mike Rot; The Pagan Agenda; 2008)
    • Le mutisme au cinéma” (Milène Chave, ENS Louis Lumière, 2009) [PDF
    • Gaston Bachelard musicien : une philosophie des silences et des timbres” (Marie-Pierre Lassus, 2010)

    Absence, Vide / Emptiness 
    • Animating Dead Space and Dead Time” (Tony Mitchell; Sight and Sound 50.1; 1980); p. 29-33
    • L'ère du vide : essais sur l'individualisme contemporain” (Gilles Lipovetsky; 1983)
    • On the Concepts of Presence and Absence in Michael Snow’s Presents” (Bruce Elder, in Wees, 1984)  pp. 34-51
    • L'appel du vide” (Caroline Brujo, Jean Breschand, in Vertigo, FR, n°11-12, 1994) excerpt 
    • Vers une esthétique du vide au cinéma” (José Moure, 1997)
    • Empty Moments: Cinema, Modernity, and Drift” (Leo Charney, 1998)
    • Fill In The Blanks (Taste of Cherry)” by Jonathan Rosenbaum (ChicagoReader)
    • Ils ont filmé l'invisible / La transcendance au cinéma (Pierre Prigent, 2005)

    Temps / Time
    • Peindre avec le temps (Walter Ruttmann, 1919) [Français]
    • Sein und Zeit / Etre et temps (Martin Heidegger, 1927)
    • L'intuition de l'instant (Gaston Bachelard, 1931) 
    • La Pensée et le mouvant” (Henri Bergson, 1934) [PDF
    • Le système stoïcien et l'idée de temps” (Victor Goldschmidt, 1953)
    • The Silent Language” (Edward T. Hall, 1959)
    • “Admirable tremblement du temps” (Gaëtan Picon, 1970)
    • Les cultures et le temps” (Paul Ricœur, 1975)
    • Cinema 2 : Image-Temps” (Gilles Deleuze, 1985)
    • L'horizon négatif : essai de dromoscopie (Paul Virilio, 1985)
    • Temps et récit. Vol. III: Le temps raconté” (Paul Ricœur, 1985) extrait du Vol.2 
    • The Mahāyāna Deconstruction of Time” (David Loy, 1986), Philosophy East and West, Vol. 36, No. 1, January 1986
    • L'écran du temps” (Alain Menil, 1991)
    • Le temps au cinéma” (CiNéMAS, Fall 1994)
    • Les formes du temps” (Michel Onfray, 1996)
    • L'Image-temps : figure de l'immanence?” (Alain Menil, 1997)
    • Du temps. Eléments d'une philosophie du vivre” (Etienne Klein, 2001) 
    • Deleuze, philosophie et cinéma” (Pierre Montebello, 2008) 
    • Timeless Time” (Yvette Biró; Unspoken Journal; May 2009) [OFFLINE] 
    • Le Futurisme de l'instant (Paul Virilio, 2009)
    • Le Temps dans le cinéma documentaire. La part du temps. Le temps au travail (Collectif, 2012)

    Durée / Duration
    • Durée et simulatanéité” (Henri Bergson, 1922)
    • La dialectique de la durée” (Gaston Bachelard, 1950)
    • La longue durée (Fernand Braudel; in Annales. Economies, Sociétés, Civisilisations; n°4; 1958) 
    • L'attente, l'oubli” (Maurice Blanchot, 1962)
    • Festina Lente : In Praise of Slowness” (Yvette Biró, 1997)
    • Metaphysics of the 'Long Take': Some Post-Bazinian Reflections” (Mark Le Fanu; P.O.V.: A Danish Journal of Film Studies; 4 Dec 1997)
    • Du bon usage de la lenteur”  (P. Sansot, 2000)
    • Is Ozu Slow?” (Jonathan Rosenbaum; Senses of Cinema)
    • Out of Time: Fast Subjects and Slow Living”  (W. Parkins, 2004, in Time & Society, n° 13)
    • Eloge de la lenteur” (Carl Honoré, Sept 2005) 
    • Slow Living” (W. Parkins, G. Craig, 2006) 
    • On the importance of a certain slowness” (P. Cilliers, 2006, in E:CO Issue, vol. 8, n°3)
    • Saving the Image: Scale and Duration in Contemporary Art Cinema” (Erika Balsom; CineAction, #72; 2007)
    • Slow film festival” (Alan Fair et al. roundtable; Film Philosophy, Jul 2007) 
    • Toward an Aesthetic of Slow in Contemporary Cinema” (Matthew Flanagan; 16-9, issue #29, November 2008) commented here 
    • Slow films, easy life” (HarryTuttle; Unspoken Cinema; 12 May 2010) 
    • La lenteur : une figure sensible émergente ?”  (Diana Bratu; CEREN, ESC Dijon et CIMEOS-LIMSIC, Université de Bourgogne; 8 Aug 2010) [RTF] extrait 
    • Perception-cinéma (Clélia Zernik, 2010)

    Tempo
    • La Méditerranée et le monde méditerranéen à l’époque de Philippe II (Fernand Braudel, 1949) comment by Ricœur 
    • Un paysage d'événement” (Paul Virilio, 1996)
    • Fast Cuts, Slow Views” (Richard Herskowitz; from Virginia Film Festival 2004)
    • Average Shot Length” (HarryTuttle; Unspoken Cinema; 16 January 2007)
    • Turbulence and Flow : The Rhythmic Design” (Yvette Biró, 2007)
    • ASL in CCC” (HarryTuttle; Unspoken Cinema; 13 June 2009) 

    Non-narrativity
    • The destruction of plot and narrative” in Film as a Subversive Art (Amos Vogel, 1974)
    • Obscure Objects of Desire: A Jam Session on Non-Narrative” (Raymond Durgnat, David Ehrenstein, Jonathan Rosenbaum; Film Comment, Jul-Aug 1978) comments 
    • Sound and Silence in Narrative and Nonnarrative Cinema” (Fred Camper, in Film Sound. Theory and Practice, 1985) 
    • Le haïkaï selon Bashô” (trad R. Sieffert, 1989) 
    • Traces of Dreams. Landscape, cultural Memory and the poetry of Bashô” (Haruo Shirane, 1998)
    • Anti-film” (Jahsonic, Jul 2006) 
    • [Non-]Narrativity” (Marina; Unspoken Cinema, 31 Oct 2006)
    • Art-Cinema” Narration” (Cineboy; PilgrimAkimbo) part 1 - 2 - 3
    • A free-film-verse by Andzrej Wajda” (Yvette Biro; Unspoken Cinema; 4 March 2010)
    • Long shots” (Blake Williams, R and G and B, 19 June 2010)
    • Elephant de Gus Van Sant” (Stéphane Bouquet, 2011) conf video 1h15'

    Flânerie, Errance

    Ennui  
    • Anatomy of Melancholy” (Robert Burton, 1621)
    • The Fundamental Concepts of Metaphysics: World, Finitude, Solitude. Studies in Continental Thought” (Martin Heidegger, 1930)
    • Le Mythe de Sisyphe” (Albert Camus, 1942)
    • L'Ennui / La Noia / Boredom” (Alberto Moravia, 1960)
    • No Antoniennui” (Andrew Sarris; The Village Voice; 29 December 1966)
    • Essays and Aphorisms” (Arthur Schopenhauer, 1970) 
    • On Being Bored” in: On Kissing Tickling and Being Bored: Psychoanalytic Essays on the Unexamined Life (Adam Phillips; 1993)
    • After shock/between boredom and history” in: Fugitive Images: From Photography to Video (Patrice Petro, 1995)
    • A Philosophy of Boredom” (Lars Svendsen, 1999)
    • Time-Stilled Space-Slowed: How Boredom Matters” (Ben Anderson, 2004)
    • Boring Art Films” (Darren Hughes at Long Pauses, 2006)
    • Boredom (Jahsonic)
    • La Peur de l'Ennui” (anonymous Cahiers reader)
    • Negative wording in CCC reviews” (Roundtable; Unspoken Cinema; 7 Jan 2007) 
    • Hello: Boredom and Teaching Film (Zach Campbell; Elusive Lucidity, 2007)
    • Le cinéma de l'immobilité” (Ludovic Cortade; Dec 2008) abstract + table of content  
    • 'Boring' is not a critical argument” (HarryTuttle; Unspoken Cinema; 23 May 2010)


    Ordinaire / Mundanity  
    • Esthétique du laid” (Karl Rosenkranz, 1853)
    • Critique de la vie quotidienne” (Henri Lefebvre, 1947)
    • Philosophische Untersuchungen” / Recherches philosophiques (Ludwig Wittgenstein, 1953)
    • La poétique de l'espace” (Gaston Bachelard, 1957)
    • Le Je-ne-sais-quoi et le presque rien” (Vladimir Jankélévitch, 1957) [extrait
    • The Hidden Dimension” (Edward T. Hall, 1966)
    • La parole quotidienne”; in L'entretien infini (Maurice Blanchot, 1968)
    • La vie quotidienne dans le monde moderne” (Henri Lefebvre, 1968)
    • L'homme qui se lève” (Alain Bergala; Cahiers # 311-313, mai 1980)
    • Mythologie profane” (Yvette Biro, 1981)
    • The Ordinary as the Uneventful” in: Themes Out of School: Effects and Causes (Stanley Cavell, 1984)
    • L'anthropologie du geste” (Marcel Jousse, 1985)
    • L’infra-ordinaire” (Georges Perec, 1989)
    • L'invention du quotidien. 1 Arts de faire” (Michel de Certeau, 1990)
    • Quelques petits rien” (Roger Laporte, 1990)
    • Éloge de la fadeur” (François Jullien, 1991)
    • Les petits riens” in Lire (Pierre Assouline; février 1992)
    • Non-Lieux, introduction à une anthropologie de la surmodernité” (Marc Augé; 1992)
    • Fascination de la laideur” (Murielle Gagnebin, 1994)
    • Nothing Happens: Chantal Akerman's Hyperrealist Everyday” (Ivone Margulies, 1996)
    • Disclosure of the Everyday: The Undramatic Achievements in Narrative Film” (Andrew Klevan, Oct 1996) [PDF]
    • Petits riens et presque tout” (François Boisrond, 1996)
    • L''espace quelconque' comme 'personnage conceptuel'” (Réda Bensmaïa; in IRIS; n°23; 1997)
    • The god of small things” (Roy Arundhati, 1998)
    • Une poétique du minimal” (Pérec; Pentzikis; 2004)
    • Philippe Delerm et le minimalisme positif” (Bertrand Rémi, 2005)
    • La Découverte du quotidien. Éléments pour une phénoménologie du monde de la vie” (Bruce Bégout, 2005)
    • La séquence de la pêche au thon dans Stromboli de Rosselini” (Nathalie Roelens, in Visible, n°1, 2005) [extraits
    • Vies ordinaires, vies précaires” (Guillaume Le Blanc, 2007) 
    • Petits riens : ornières et dérives du quotidien” (Pierre Macherey, 2009)
    • Longest slices of life (HarryTuttle, Unspoken Cinema, 2010)
    • Pedro Costa’s 'Vanda Trilogy' and the Limits of Narrative Cinema as a Contemplative Art” (Hughes, Darren; Chapter 12, in the collective book Faith And Spirituality In Masters Of World Cinema, 2008); pp. 160-174 (excerpt here)
    • Immanent domaine : the films of Peter Hutton” (P. Adams Sitney, Artforum, Vol. XLVI, #9, May 2008) excerpt 
    • Observational Cinema. Anthropology, Film, and the Exploration of Social Life” (Anna Grimshaw, Amanda Ravetz; 2009)
    • Carnal Spirituality : the films of Carlos Reygadas” (Tiago de Luca; Senses of Cinema, Jul 2010)
    • Anthropologie de l'ordinaire” (Eric Cauvier; 2011)


    Paysage / Landscape  
    • L’image-paysage. Iconologie et cinéma” (Maurizia Natali, 1996)
    • Antonioni. Personnage paysage” (Sandro Bernardi, 2007) excerpt 
    • La Nature au Cinéma” (Guillaume Massart; Film de Culte; 2007)
    • Moving landscapes: Film, vehicles and the travelling shot” (John Edmond; 24 Aug 2011; Studies in Australian Cinema, Vol. 5, #2)
    • Depardon, la DATAR et le paysage” (Raphaële Bertho; Images [&] Narrative, Vol. 12, N°4; 2011) [PDF



    Other online content 

    Articles
    • Jeanne Dielman, 23 quai du commerce, 1080 Bruxelles de Chantal Akerman (Gérard Courant, in Cinéma différent, n° 1, février 1976) [extrait ici
    • Hôtel Monterey de Chantal Akerman (Gérard Courant, in Cinéma différent, n° 5/6, septembre 1976)
    • The Long Take” (Brian Henderson; Movies and Methods, vol 1; 1976)
    • Deux visages de 'Faces” (Jean-Louis Comolli, Sylvie Pierre ; Cahiers du cinéma, n°205, oct 1968)
    • Observations on the Long Take” (Pier Paolo Pasolini; 13 October 1980)
    • The Image and Its Eclipse: The Films of Peter Hutton” (Tom Gunning, Spiral, no. 4; July 1985)
    • Jeanne Dielman: Cinematic Interrogation and ‘Amplification’” (Ben Singer; Millennium Film Journal 22; 1989)
    • The Long Take in Voyage to Cytheria: Brecht and Marx vs. Bazin and God” (Raymond Durgnat; Film comment 26.6; Nov/Dec 1990)
    • When Less is Less: The Long Take in Documentary” (David MacDougall; Film Quarterly 46.2; Winter, 1992-1993)
    • Time Span : The cinema of Hou Hsiao-Hsien (Geoffrey Cheshire; Film Comment, 1993, vol. 29, #6)
    • Le bruit du peuple, l'image de l'art (a propos de Rosetta et de l'Humanité) (Jacques Rancière; Cahiers du cinéma, n°540, nov 1999)
    • The World According to Tarr” (András Bálint Kovács, 2001, Budapest: Filmunio) in the catalogue Béla Tarr (now online at KinoKultura)
    • Much ado about nothing” (Jeanette Winterson, The Guardian, 29 Sept 2005)
    • The Alonso Murder Case” (Quintín, Cinema Scope #21, 2005); p. 38-40.
    • Somnabulist cinema” (Johnny Ray Huston, 2007, Bay Guardian)  review of Honor de Cavalleria 
    • Beyond Asian Minimalism: Hong Sangsoo's Geometry Lesson” (David Bordwell in “Hong Sangsoo”, 2007)
    • The Art of Seeing with One's Own Eyes. Darezhan Omirbaev, a world-class cinematic poet from, that's right, Kazakhstan”  (Kent Jones; Film Comment, Vol 44, #3; May-June 2008) excerpt here 
    • Tender is the regard” (Yvette Bíró; Film Quarterly, vol.61, n°4, Summer 2008) ; p.34-40
    • Los Bastardos” (HarryTuttleSpectres du cinéma, n°1, Sept 2008)
    • Confined Space” (Yvette Biró; Unspoken Journal; May 2009) [OFFLINE] 
    • Child of the Long Take: Alfonso Cuaron’s Film Aesthetics in the Shadow of Globalization” (James Udden ; Style, Volume 43, No. 1, Spring 2009)
    • In Search of Lost Time” (Jonathan RomneySight & Sound, Feb 2010) comment 
    • Jia Zhang-Ke : le deuil en direct. Le cinema a minima, 4” (Frédéric SabouraudTrafic, n°75, automne 2010) commented here 
    • Wang Bing, entre histoire, mémoire et mythe” (Frédéric SabouraudTrafic, n°78, été 2011)
    • Making Nothing Happen: The Transition from Reactive Nihilism to Affirmation in Jim Jarmusch’s Broken Flowers (2005)” (Anna Backman Rogers; Alphaville, #2, 2012) [PDF]
    • A Cinema of Modernist Poetic Prose: On Antonioni and Malick” (Peter Verstraten; Images [&] Narrative, Vol. 13, N°2; 2012) [PDF

    Bibliographie Générale 
    • Qu'est-ce que le cinéma?” (André Bazin, 1958)
    • Transcendental style in film : Ozu, Bresson, Dreyer” (Schrader, 1972) excerpt 1 | comments 1
    • Visionary Film” (P Adams Sitney, 1979)
    • Lanterna Magica” (Ingmar Bergman, 1987)
    • Ozu and the Poetics of Cinema” (David Bordwell, 1988)
    • Le Temps scellé / Sculpting in Time” (Andrei Tarkovsky, 1989)
    • Figuration de l'inhumain. Essai sur le devenir accessoire de l'homme filmique (Luc Vacheri, 1993)
    • La Lenteur” (Milan Kundera, 1993)
    • Metaphysics of The 'Long Take': Some Post-Bazinian Reflections” (Mark Le Fanu, 1997)
    • Light Keeps Me Company” (Carl-Gustaf Nykvist, 2000)
    • Esthétique de la postmodernité” (Caroline Guibert-Lafaye, 2001) excerpt 
    • Bruno Dumont” (Philippe Tancelin, Sébastien Ors, Valérie Jouve, 2001)
    • Devotional Cinema” (Nathaniel Dorsky, 2003)
    • Le verbe et l'image. Essais de sémiotique audiovisuelle” (J. P. Desgoutte, 2003)
    • Figures Traced in Light” (David Bordwell, 2005)
    • Hong Sangsoo” (Huh Moonyung, 2007)
    • Exile Cinema” (Michael Atkinson editor, Suny Press, 2008) with the Clouds: The Films of Nuri Bilge Ceylan” by Geoff Andrew; Bela Tarr” by Jonathan Romney; Bartas” by Laura Sinagra; The Not-Too-Long Discourses of Chantal Akerman” by Stuart Klawans...
    • Gus Van Sant, Indé-tendance” (revue Eclipses, #41, 2008?) PDF of table of content
    • Gus Van Sant” (Stéphane Bouquet, Jean-Marc Lalanne, Fév 2009) 
    • Poétique du Cinématographe. Notes” (Eugene Green; Oct 2009)
    • Honor de Cavalleria” (Albert Serra, 2010)
    • Modernité et documentaires : mise en cause de la représentation” (Marie-Jo Pierron Moinel, 2010)
    • The Cinema of Béla Tarr: The Circle Closes” (András Bálint Kovács, 2013)


    Documentaire
    • Cinéma de Notre Temps : Abbas Kiarostami, Vérités et Songes (1994/Jean-Pierre Limosin/France)
    • Abbas Kiarostami - La Leçon de Cinéma (2002/Mojdeh Famili/France)
    • Tarh (1997/Bahman Kiarostami/Iran) on Abbas Kiarostami
    • 10 on Ten (2004/Kiarostami/Iran) on Abbas Kiarostami 
    • Waiting for Sancho (2008/Mark Peranson/Canada) on Albert Serra 
    • An army of one (2010/Guillaume Coudray/France) on Sharunas Bartas 
    • TARR Béla, cinéaste et au-delà (2011/Jean-Marc Lamoure/France) DOC 45'


    Detracteurs

    [updated : 2 août 2013]