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Friday, July 29, 2011

We are losing our Listening (Treasure)

5 ways to listen better (Julian Treasure; TED talk; July 2011)


  • Making meaning from sound (extraction, pattern recognition differencing, signal from noise, pink noise)
  • Filters to pay attention (culture, language, values, beliefs, attitudes, expectations, intentions)
  • "Sonority is time and meaning" (Jean-Luc Nancy)
  • Visual and auditory cacophony / personal sound bubbles
  • Impatience, sound bites, personal broadcasting, desensitivised 
  • Conscious listening creates understanding
  • Exposure to silence
  • Discriminate channels of sounds within an ambient sound
  • Savouring: enjoying mundane sounds (the hidden choir)
  • Listening positions : active/passive; reductive/expensive; critical/empathetic...
  • Live to listen: listen consciously in order to live fully, connected in space and in time to the physical world around us
  • Every spiritual path has listening and contemplation at its heart


If people were aware of sound quality and richness, they wouldn't tolerate that the art of cinema continues to rely on artificial soundtracks added in post-production for over a century now!



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1 comment:

HarryTuttle said...

Longtemps la musique s’est définie par opposition au « bruit » (ou aux bruits), utilisant des instruments et un langage spécifiques dans des lieux bien définis. Le vingtième siècle a rendu cette définition caduque. Mais aussi loin que l’on repousse les limites du langage, des instruments ou des formes, ce qu’on entend encore par « musique » continue de renvoyer peu ou prou à ces constituants. Pourtant, l’irruption de pratiques dont les pionniers furent Russolo, Cage ou Alvin Lucier vise à remettre purement et simplement en question les limites entre musique et bruit(s) Plutôt que de faire entendre autre chose, il s’agit alors d’écouter autrement, essentiellement par la mise en place de dispositifs et d’installations. Selon Bastien Gallet, « l’installation sonore est musique à condition que l’on comprenne la musique autrement, non plus comme l’art des sons, mais comme l’art des étendues (et des durées) sonores, en relation avec des lieux dont elle dispose ou qu’elle invente. »

L'art sonore est-il un art des bruits ? (Bastien Gallet; Centre Pompidou; Paris; 5 Dec 2011) [MP3] 1h55' [PDF]