Unspoken Cinema 2012 banner

Wednesday, August 06, 2014

WANG Bing & Jaime ROSALES en correspondance (Centre Pompidou, Paris, 2014)

WANG Bing et Jaime ROSALES - Le geste humain
Centre Georges Pompidou, Paris, France
14 avril - 26 mai 2014

  • Rétrospective intégrale Wang Bing (Chine)
  • Rétrospective intégrale Jaime Rosales (España)
  • Correspondance Wang Bing - Jaime Rosales (3 vidéos)
  • Exposition de photographies sur le tournage de Père et fils, Traces et Un homme sans nom - Wang Bing
  • Installation vidéo Wang Bing (Père et fils, Traces, Crude Oil, correspondance avec Jaime Rosales), Jaime Rosales (correspondance avec Wang Bing)
  • Débat Wang Bing, Jaime Rosales, Emmanuel Burdeau (14 mai 2014) vidéo 1h14' (Chinois, français)
  • Interview de Wang Bing vidéo 17' (Chinois, français)
Bibliographie, liens internet 

* * *

Filmographie WANG Bing :

Les longs métrages
  • À L’ouest des rails (2003/Wang Bing/Chine) béta, 551’, coul
  • Fengming, chronique d’une femme chinoise (2007/Wang Bing/Chine) DCP, 192’, coul.
  • L’Argent du charbon (2009/Wang Bing/France, Chine) béta, 53’, coul.
  • L’Homme sans nom (2009/Wang Bing/France, Chine) béta, 97’, coul.
  • Le Fossé (2010/Wang Bing/Belgique, France, Hong-Kong) DCP, 113’, coul.
  • Les Trois soeurs du Yunnan (2012/Wang Bing/ France, Hong-Kong) DCP, 153’, coul.
  • ’Til Madness Do Us Part (2013/Wang Bing/Chine, France, Hong-Kong, Japon) DCP, 228’, coul.
Les courts métrages
  • Brutality Factory (2007/Wang Bing/Chine, Portugal) béta, 16’, coul.
  • Venice 70 : Feature Reloaded’s Part (2013/Chine, Italie) 1’34, coul

* * *

Filmographie de Jaime Rosales :

Les longs métrages
  • La Horas del dia / Les heures du jour (2003/Rosales/España) 35 mm, 103’, coul., vostf
  • La Soledad (2007/Rosales/España) 35 mm, 135’, coul. vostf
  • Tiro en la cabeza / Un tir dans la tête (2009/Rosales/Espagne) 35 mm, 85’, coul. vostf
  • Rêve et silence / Sueño y silencio (2012/Rosales/España, France) 35 mm, 110’, coul., vostf
Les courts métrages
  • Virginia no dice mentiras / Virginia ne ment pas (1997/Rosales/Cuba) vidéo, 13’, coul.
  • Episodio / Épisode (1998/Rosales/Cuba) vidéo, 12’, coul.
  • Yo tuve un cerdo llamado Rubiel (J’avais un cochon nommé Rubiel), Cuba, 1998, vidéo, 13’, coul.
  • Palabras de Una Revolución / Mots pour une révolution (1998/Rosales/Cuba) vidéo, 11’, n&b et coul., non sonore.
  • The Fish Bowl (1999/Rosales/Australie) vidéo, 10’, coul.



La correspondance filmée Jaime Rosales avec Wang Bing
  • T4 – Barajas Puerta J 50 (2009/Jaime Rosales/Espagne) vidéo, 10’, coul., vostf.
  • Happy Valley / Xi Yang Tang (2009/Wang Bing/Chine, Espagne) vidéo, 18’, coul., vo.
  • Red Land (2011/Jaime Rosales/Espagne) vidéo, 21’, coul., vostf.

Tuesday, April 15, 2014

Tokyo Reverse (SlowTV)


Tokyo Reverse (1st April 2014, France4, France Télévision) full 9h video on YT
9 hours of SlowTV from 15h00 to 24h00

Shot in separate portions around Tokyo, in various places (this is a fake "live and continuous" plan sequence patched up together afterward), the camera records in forward motion with the man walking backward in the street. During broadcasting the footage is played in reverse and appears to make all bystanders and cars to go backward in the city. Because of this "trick", the contemplation isn't "pure". The artificial concept adds a cerebral meaning to the actual footage, therefore turning a contemplative promenade into a filmic experience more complex, formally more sophisticated, with a comedic touch. But if we ignore this peculiar contraption (dispositif), we could look at this as a contemplative immersion, like the original SlowTV experiment it is based on : the  7h½ train ride, and the 134h cruise ship ride in Norway (see previous post : Contemplative TV Cruise)
On broadcast, the experience for the viewers was made more interactive, #tokyoreverse, with the Twitter account of the walking man (in fact the film director @SimonBouisson) being updated "live" (in hindsight) to show his thoughts when he appears to text on his phone, or publish his photos when he takes photos on the video with a passerby.
However, the spectacle wasn't nearly as successful in France, on national TV, as it was in Norway. Scoring an audience average of 29,000  (0.2% of TV audience for this timeslot).

Wednesday, March 05, 2014

Minuscule : la vallée des fourmis perdues

Minuscule : la vallée des fourmis perdues
(2013/Hélène Giraud et Thomas Szabo/France) Animation

Contemplative animation for kids, no dialogue and all sound FX, a narrative that tells itself with images and self-explanatory situations. Insects are animated onto real-world footage of natural landscape.

Wednesday, July 24, 2013

Thursday, May 16, 2013

La Master class de Raymond Depardon



Il est photographe, documentariste, cinéaste, voyageur. Et aime à diversifier ses projets. Sa caméra, toujours discrète, sait dénoncer les injustices, les souffrances et s’immiscer dans des lieux sensibles. Il revient sur ses multiples parcours à l’occasion d’une master class exceptionnelle.

Cette séance, animée par Pascal Mérigeau, a eu lieu le 07 mai 2013 au Forum des images, Paris